SKYPE OPETUKSESSA (LUUMUT)

TEKIJÄT: Blankestein Tuija, Inkinen Markku, Kajava Tanja, Lahti Piia, Lindfors Jukka, Virtala Kai

SKYPEN HYÖDYNTÄMINEN OPETUKSESSA

JOHDANTO: Olemme ryhmänä työstäneet ajatusta: ”Miten Skypeä voisi hyödyntää opetuksessa”. Ajatustyön lisäksi olemme myös itse opiskelleet Skypen käyttöä ja harjoitelleet sen käyttöä opettajan pedagogisissa opinnoissa. Ryhmämme karttuvat kokemukset Skypen käytöstä omissa opinnoissamme ovat auttaneet ymmärtämään millainen apuväline Skype voisi olla niin opiskelussa, työssä kun vapaa-ajallakin. Haluamme kehittämishankkeessamme tuoda esille Skypen käyttöominaisuuksien lisäksi omia ajatuksiamme Skypen käytöstä. Toivomme, että myös sinä lukijana osallistut keskusteluun ja tuot omia arvokkaita ajatuksia ja kokemuksia meidän kaikkien tietoomme. Näin voimme oppia toisiltamme ja antaa hyvien käytäntöjen kiertää. 
                              
                      “Luova ajattelu saattaa merkitä vain sen tajuamista,
                       ettei ole erityisen ansiokasta tehdä asioita niin kuin
                                            ne on aina tehty.”
                                           -Rudolf Flesch-


 BLOGIMME SISÄLTÖ:
SKYPE
  • Esittely
  • Perustoiminnot
  • Käyttöohjeet
SKYPEN KÄYTTÖ OPETUKSESSA
  • Ideoita opetuskäyttöön
  • Pohdintaa Skypestä opetuskäytössä
  • Vinkkejä opetuskäyttöön
  • Ongelmia Skypen kanssa
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSIA
  • Omia kokemuksia (avoin keskustelu)
LINKKEJÄ VERKKO-OPETUKSEEN



 ******************************************************************
SKYPEN ESITTELY

Skype on perustettu vuonna 2002. Se on Internetin verkkopuheluihin tarkoitettu ilmainen sovellus. Kyseisen tietokoneohjelman avulla käyttäjät voivat puhua ilmaiseksi keskenään. Skypestä on mahdollista soittaa maksullisesti perinteiseen puhelimeen tai lähettää tekstiviestejä.

SKYPEN PERUSTOIMINNOT

Skypessä voi keskustella kahdenvälisesti tai mukana voi myös olla useampia keskustelijoita. Puhelun aikana puhujat voivat lähettää toisilleen myös viestejä, tiedostoja sekä käyttää videota. Skypen käyttämiseen tarvitaan tietokoneen ja laajakaistayhteyden lisäksi kaiuttimet ja mikrofoni. Web-kameran käyttö on mahdollisuus, mutta ei välttämättömyys. Videokeskusteluissa tarvitaan kuitenkin joko ulkoinen tai koneeseen valmiiksi asennettu web-kamera. Skypen maksullisilla lisäpalveluilla voit myös hoitaa soitonsiirron ja ulkomaanpuhelut, saada asiakastukea, sekä Skype managerin avulla voi luoda yritystilejä ja jakaa saldoa sekä toimintoja työkavereille.

Soittaminen
Skypestä skypeen (ilmaista), skypestä puhelimiin (maksaa), kokouspuhelut (puhelu monen henkilön kanssa yhtäaikaa)

Video
Näköpuhelut, ryhmänäköpuhelut, 
näytön jakaminen

Viestitoiminnot
Pika viestit, tiedostojen lähettäminen (asiakirja, video, kuva), tekstiviestit (maksaa), facebookin uutissyöte

Hallintatyökalut
Yrityskäyttöön Manager & Connect


SKYPEN KÄYTTÖOHJEET

Pikaohjeet Skypen asennukseen ja käyttöön löydät oheisen linkin takaa.

https://docs.google.com/document/d/1nhKXdh4odxnMH8bflG5MBuw0nD6tEdfUC3EpfxCJV0M/edit?hl=en&pli=1#

Skypen käyttö on tietokoneen vasta-alkajillekin helppoa. Ohjelman lataamiseen on saatavilla selkeät ohjeet, kontaktin hyväksyminen jälkeen puheluihin vastataan hiirellä klikkaamalla. Aina kuvan ja äänen laatu eivät kuitenkaan ole parhaita mahdollisia, tämä ei kuitenkaan johdu skypestä vaan enemminkin laajakaistayhteyksistä ja skypen käyttöpaikasta.


 ******************************************************************

SKYPEN KÄYTTÖ OPETUKSESSA

IDEOITA OPETUSKÄYTTÖÖN

  • Opiskelijoiden yksilö/ryhmä ohjaus
  • Tiedostojen siirto
  • Näytön jakaminen
  • Luennon pito. Ääni tai ääni ja kuva
  • Ilmainen yhteys ulkomaille
  • Neuvottelut riippumatta osallistujien maantieteellisestä sijainnista
  • Chatti-toiminto, joka voidaan avata yhtä aikaa neuvottelupuhelun kanssa
  • Voit olla aina paikalla, kun sinua kaivataan.
  • Pikaviestit poissaolijoille
  • Yhteydenpito omaan työyhteisön sisällä sekä ulkopuolisiin
  • Pystyt tutustumaan työporukan uusiin jäseniin,
  • Minimoi turhat ja kalliit työmatkat
  • Linkit toimivat Skype chatissä suoraan, jos kirjoittaa alkuun http://
  • Ryhmä- ja paritehtävien tekeminen etänä
  • Palautekeskustelut
  • Vuorovaikutuksen paraneminen
  • Viestinnän lisääminen

POHDINTAA SKYPESTÄ OPETUSKÄYTÖSSÄ

Opetuksessa skypeä voisi käyttää esimerkiksi henkilökohtaisen ohjauksen välineenä. Opiskelijan ei tällöin tarvitse fyysisesti siirtyä oppilaitokseen opettajan luokse, eikä skypen käyttö vaadi opettajaltakaan oppilaitoksessa oloa. Tämä voisi helpottaa aikataulujen helpompaa yhteensovittamista ja myös ajan tehokkaampaa käyttöä, kun matkaa ei tarvitse itse fyysisesti tehdä. Palautekeskusteluita voisi käydä myös skypen välityksellä. Palaute ei tällöin jäisi pelkästään kirjallisen tuotoksen varaan vaan olisi enemmänkin palautekeskustelun tyylinen. Usein opiskelijat tarvitsevat esim. tutkintotilaisuuden toteuttamissuunnitelman tekemiseksi enemmän ohjausta, mitä opettajat saamien resurssien puitteissa pystyvät heille antamaan. Skype mahdollistaa myös resurssien tehokkaamman käytön. Skypen kautta tehtävässä opetuksessa tai ohjauksessa saadaan oppimisen vuorovaikutus kahdensuuntaiseksi; opiskelija ei ole vain vastaanottavana osapuolena, kuten monesti esimerkiksi Moodlen kautta tapahtuvassa ohjauksessa, vaan opiskelija on aktiivinen toimija.

Opiskelijan ollessa työssäoppimassa pidemmällä Suomessa tai ulkomailla, ohjauskeskustelut voisi käydä Skypen välityksellä. Tällöin myöskään kustannukset eivät olisi este yhteydenpidolle. Opiskelijavaihdossa oleva voisivat kertoa kokemuksia isommallekin opiskelijaryhmälle, keskustelut ja kysymysten esittäminen hänelle olisi myös mahdollista. Opetuksessa skypeä voisi käyttää myös ääni- ja videoluentojen järjestämiseen. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää koko opiskelijaryhmälle. Tämä mahdollistaisi esim. kansainvälisten luentojen pitämisen, kielten opiskelun tai yhteisten luentojen järjestämisen muiden oppilaitosten kanssa.  Monikanavainen viestintä tekee oppimisesta monipuolisempaa ja hauskempaa kuin pelkän tekstin lukeminen.

Skypessä voi käydä myös puhelinneuvotteluita yhdeksän henkilön kanssa kerrallaan. Henkilöt valitaan kontaktiluettelosta ennen neuvottelun aloittamista. Näin on mahdollista varmistaa etukäteen, että kaikki halutut henkilöt on kutsuttu neuvotteluun. Puhelinneuvottelun järjestäminen ilmaiseksi vaatii kaikilta osallistujilta skypen käyttöä. Puhelinneuvottelua voi käyttää esimerkiksi opettajien keskinäisissä neuvotteluissa, mikä on melko yleistäkin. Eri alojen opettajat voivat pitää tietyllä alueelle yhteyttä skypen välityksellä. Rajoitukset ryhmän koossa rajaavat hieman puhelinneuvottelun käyttöä, mutta jos puhutaan neuvottelusta, niin ryhmän kokoa on mielestäni syytäkin miettiä tarkkaan. Puhelinneuvottelut mahdollistavat myös kontaktien pitämisen ihmisiin, joihin muuten ei etäisyyden tai taloudellisen tilanteen vuoksi olisi mahdollista yhteyttä pitää. Kontaktien solmiminen ulkomaisiin oppilaitoksiin mahdollistaa myös kielitaidon kehittämisen. Ryhmänäköpuheluiden järjestäminen on myös mahdollista. Skype sisältää myös Messengerin kaltaisen Chatti-toiminnon, johon jokainen osallistuja voi laittaa kommenttejaan reaaliajassa.

KÄYTÄNNÖN ASIOITA,
JOITA KANNATTAA HUOMIOIDA SKYPEN OPETUSKÄYTÖSSÄ

TEKNISET VINKIT
  • Valmistelu ja varmistelu on ensiarvoisen tärkeää varsinkin alkuvaiheessa (saadaan varmuutta ja luottamusta toimintaan)
  • Yhteystiedot pitää jakaa ja yhteydet kannattaa testata etukäteen jokaisen osallistujan kanssa.
  • Mikrofonin asettelu kannattaa testata kiertoilmiön ja muun kuuluvuuden takia
  • Kameran laatuun kannattaa satsata sekä kuvan tarkkuuden, että laajakulmaisuuden takia
  • Riittävä, tasainen valaistus on ensiarvoisen tärkeää kuvan selkeyden kannalta
  • Opetuksessa käytettävät nettisivut tai videoclipit kannattaa tallentaa koneelle etukäteen ja näyttää offline-tilassa
  • Videotykin käyttö on suositeltavaa
  • Kannattaa hankkia mukava kuulokemikrofoni
  • Pystyt kytkemään skypen tietokoneeseen, televisioon tai näköpuhelimiin 
  •  
      OPETTAJAN HENKILÖKOHTAISET VINKIT
      • Aikaa kuluu yhtä paljon kuin tavallisessa lähiopetuksessa - tai enemmänkin, koska ryhmä on jaettava pienryhmiin.
      • Valmisteluun kuluu enemmän aikaa, koska myös pienryhmien aikataulut pitää sopia.
      • Skype-pienryhmä on online-opetusta - osallistujien täytyy olla samana sovittuna aikana koneen ääressä. Tämä aiheuttaa paljon sähköpostiliikennettä kun ehdotetut ajat eivät sovi, ryhmiä vaihdetaan ja aikoja perutaan.
      • Yksi pienryhmä on intensiivinen sekä opettajalle että osallistujille, joten vältettävä liian pitkiä opetustuokioita.
      • Opetustuokio pitää suunnitella tarkkaan ja joitakin materiaaleja voi olla järkevää toimittaa etukäteen s-postin liitteenä.
      • Opettaja toimii keskustelun puheenjohtajana, avaa chatin ja aloittaa konferenssin.
      • Puheen oltava hitaampaa kuin luokassa.
      • Puhu selvästi ja pidä selvä tauko kun repliikki loppuu
      • Kun elekieltä ei ole käytettävissä, joudut jakamaan vuoroja nimeä käyttämällä, muuten osallistujat eivät tiedä kenen pitäisi kulloinkin vastata.
      • Koulutusmatkoilta voit lukea iltasadun lapsillesi.

      MUITA VINKKEJÄ
      • Oppilaita rohkaistaan selkeään esiintymiseen ja äänenkäyttöön
      • Oppilaille annetaan palautetta myös esiintymisestään
      • Pyritään antamaan oppilaille vastuuta järjestelyistä; materiaalit, koneiden pystytys, valot, ryhmiin jakautuminen jne.
      • Avaa samanaikaisesti chatti samoille osallistujille – voit tarvittaessa lähettää kirjallisia ohjeita, sanastoa, linkkejä. Chatilla saa myös helposti yhteyden, jos joku putoaa keskustelusta.


      ONGELMIA SKYPEN KANSSA OPETUSKÄYTÖSSÄ

      HEIKKOUKSIA
      • Luennon kuunteleminen on aika vaativaa etänä ja asian seuraamista auttaa, jos luennoitsijalla on verkossa jotakin materiaalia, jota hän samanaikaisesti näyttää. Jonkun olisi hyvä toimia paikanpäällä avustajana ja etsiä ohjeiden mukaan osoitteet verkosta.
      • Yksilöllinen verkko-opetus vaatii enemmän aikaa kuin tavallinen lähiopetus -tekniikan kanssa menee aina oma aikansa opetellessa,
      • Vaikeaa sovittaa aikatauluja, koska verkko-opiskelun odotetaan olevan ajasta ja paikasta riippumattomia
      • Kuuluvuus eri osallistujille voi olla epätasainen ja joskus oma ääni kuuluu kaikuna
      • Joskus yhteys voi katketa tai joku ei pääse jostain syystä mukaan

      UHKIA
      • Sosiaalinen kanssakäyminen vähenee
      • Tekniset ongelmat. Palvelun ylikuormittuminen
      • Joku Skype-versio luulee lähes kaikkia numeroita puhelinnumeroiksi
      • Skypen kaatuminen
      • Ongelmat Internet yhteyksissä

      *******************************************************************
      KÄYTTÄJÄKOKEMUKSIA

      Olemme itse kokeilleet skypen käyttöä isovanhempien kanssa ja jopa heidän kanssaan puhelut ovat onnistuneet. Pitkien välimatkojenkin takaa voidaan välittää elävää kuvaa lastenlasten touhuista ja keskustella skypen välityksellä, koska puhelut ovat ilmaisia. Skypessä on luettu iltasatuja ja laulettu lastenlauluja. Skypeä voi siis käyttää ihan arkisessa yhteydenpidossa kahdenkeskisesti.

      Näet onko kaverilla/opettajalla/opiskelijalla kone auki ja onko paikalla! Voit soittaa heti tai laittaa viestiä chatilla. Tämä aktivoi pitämään yhteyttä ja ottamaan asioista selvää

      Käyttö on helppoa vasta-alkajallekkin. Ei vaadi suurta tietokone osaamista


       ******************************************************************
      LINKKEJÄ VERKKO-OPETUKSEEN

      http://setka.tkukoulu.fi/verkkovinkit/verkkovinkit_skype.htm


      http://www.enorssi.fi/opetus/verkko-opetus-1/verkko_opetusraportti_2005_2006.pdf

      http://lukiot.tampere.fi/seututarjotin/vopas/index.php?sivu=63

      https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8033/Pohjavirta_Sundstr%C3%83%C2%B6m-Pullinen_Wickman-Viitala.pdf?sequence=2


      25 kommenttia:

      T.anja kirjoitti...

      Heippa Luumut
      Olisi aika siirtää kertyvää skype tietoa ja kokemuksia tänne blogiin.
      Skypen käyttö on osoittautunut hyväksi yhteydenpito ja oppimis välineeksi opiskelujen merkeissä

      Piia kirjoitti...

      Moikka
      Piti ihan itse kokeilla, kun en ole ennen blogiin kirjoittanut. Oppimiskokemus tämäkin. Ja ehkä tämä on sitä minun hidasta taivaltamista sosiaalisesta mediasta innostumista kohti. Voisimmeko järjestää skype palaverin ja hieman ideoida tätä kehittämishanketta vai miten etenemme.

      Tuija kirjoitti...

      Moikka,

      Skype palaveri olisi varmasti paikallaan, jotta saisimme yhdessä katsottua, kuinka alamme jakamaan näitä kokemuksiamme muille. Itselleni epäselvää on, kuinka pystymme lisäämään tänne erilaisia liitteitä tms. Mutta yhdessä varmasti onnistumme!

      jukkis kirjoitti...

      Tere.
      Ollaan Porissakin herätty tänne juttelemaan. Huomenna torstaina olisi tarkoitus Istua Kaitsun kanssa työstämään skypeä. Laitetaan heti tulemaan aikaansaannoksia.

      Marleena kirjoitti...

      On erittäin innostavaa jo tässä vaiheessa lukea siitä, mitä uutta olettekaan oppineet ja miten yhteisöllisesti toimitte kohti suurempaa oppimiskokonaisuutta.
      Marjatta

      Tuija kirjoitti...

      Laitoin tunne Moodlen puolelle kysymystä, löytyisikö joltain ohjeistusta, kuinka saisimme tänne liitettyä ne Skypen yksinkertaiset käyttöohjeet.

      Marleena kirjoitti...

      Keskustelkaa asiasta Moodlen yleisellä keskustelualueella myös. Kyllä kai teillä on tunnukset.

      Marleena kirjoitti...

      Luumut

      Odotan, että siirrätte aineistoanne tänne. Raakileisuus ei haittaa. Se kuuluu oppimisprosessiin.

      Tuija kirjoitti...

      No nyt on siirretty jotain aikaansaannoksistamme tänne. Näinköhän tuo linkki Skype-ohjeisiin aukeaa muilla kuin itselläni tekijänä? Toivotaan...

      Piia kirjoitti...

      Moikka

      Yritin Tuija aukaista linkkiä, mutta ilmoittaa että ei ole lupaa linkin käyttöön. Sivu vaikuttaa minusta oikein hyvältä. Oli mielestäni oikein hyvä idea tuoda työstetty materiaali tänne ja jatkaa sen työstämistä tämän kautta. Niihin skypen ominaisuuksiin ja niiden käyttöön voisi ehkä vielä perehtyä paremmin?

      Tuija kirjoitti...

      Moikka!
      Muutin tuon linkin asetuksia, oli ilmeisesti vain minulla käyttöoikeus... nyt pitäisi aueta kaikille, ainakin luulisin niin...

      Piia kirjoitti...

      Nyt käyttöohje linkki toimii. Hienoa.

      T.anja kirjoitti...

      Moikka
      Mä taas en saanut linkkiä toimimaan.
      En pääse edelleenkään muokkaamaan mitään. Pääsen lisäämään tekstiä blogin etusivulle, mutta en muualle. Multa näyttää puuttuvan osa oikeuksista tämän blogin hallintaan. Omassa blogissani bloggerissa mulla on erilaiset näkymät muokkaukseen ja toimintaan. Mutta hyvä, kun toimii teiltä niin saadaan matskua tänne

      T.anja kirjoitti...

      Moikka taasen
      Nyt oikeudet on olemassa ja näkyvissä. Nämä tekniset vempaimet aiheuttavat välillä harmaita hiuksia. Vaihdoin tietokonetta ja oikeudet pompsahti heti esille...Koskahan näistä koneista pääsee jyvälle.

      Linkkiä en vielä saanut auki, mutta kenties sekin hetken päästä aukeaa.

      kai kirjoitti...

      Moikka edellisellä kerralla kirjautuminen toimi,mutta nyt kirjautuminen kesti 30min on nää koneet ihmellisiä vai johtuuko käyttäjästä.

      Pirjo kirjoitti...

      Hei Luumut!
      Innostuin minäkin kokeilemaan linkin aukaisemista ja toimiihan tuo vain muutama sekuntti
      - SIIS EI VOI OLLA KÄYTTÄJÄSTÄ KIINNI, mutta kyllä nämä koneet on ihmeellisiä :)

      Esa kirjoitti...

      Moikka Luumut, kiitos hienosta blogikeskustelusta ja informaatiopaketista. Olemme ihmenelosissa käyttäneet sekä skype että second life palavereissamme viikottain ja voin allekirjoittaa monia totemianne. Olette kovin positiivisia Skypestä ja sen mahdollisuuksista. Oletteko huomanneet mitään konkreettisia haasteita - muita kuin teknisiä? Tarvitaanko mielestänne käyttöön ryhmälle pelisäännöt, miten ja milloin voidaan vuorovaikusta tehdä Skypessä, jotta kaikki eivät puhut päällekkäin? Onko skype kuitenkin vain parhaimmillaan yhdensuuntaisen informaation välittämisessä tai kahdenkeskisissä puheluissa?

      t. Esa

      Piia kirjoitti...

      Meillä on itsellä vielä kovin vähän kokemusta skypesta. Oletko sinä Esa käyttänyt skypeä itse työssäsi? Olisi mielenkiintoista kuulla myös teidän muiden käyttökokemuksia.
      Skype palaverin järjestäminen vaatisi varmastikin puheenjohtajan määräämisen tai ainakin se selkeyttäisi palaverin pitämistä. Meidän opiskeluun liittyvissä palavereissa keskustelu on onnistunut hienosti ja puheenvuorojen jakamiselle ei ole ollut tarvetta. Virallisemmissa palavereissa puheenvuoroja voisi pyytää puheenjohtajalta esim. chatin kautta.

      Tuija kirjoitti...

      Kuten Piia kirjoittikin, on kokemuksemme Skypestä aika vähäistä, vaikka olemmekin käyttäneet sitä välineenä pienryhmämme palavereissa. Vaikka meitä on ollut vain viisi, on välillä käynyt niin, että kaikki aloittavat puheen lähes yhtäaikaa. Tuo Piian ehdottama puheenvuorojen jakaminen chatin kautta on varmasti hyvä idea ja se antaa mahdollisuuden spontaanimpaan keskusteluun. Toinen vaihtoehto isomman ryhmän kesken on tietysti se, että puheenjohtajana toimiva jakaa vuorotellen puheenvuorot kullekin osallistujalle. Tuolloin saattaa jokin hyvä ajatus mennä ohi, jos ei pääse kommentoimaan toisten ajatuksia tuoreeltaan.

      Jaana kirjoitti...

      Heippa
      vaikka sanoit, että teillä on itsellä vähän kokemusta Skypestä, olette saaneet aikaiseksi hienon työn. Työ on hyvin jäsennelty, näin ollen varmasti sellainenkin joka ei ole koskaan kuullut skypestä, saa siitä ja sen käytöstä hyvät tiedot ja ohjeet.

      T.anja kirjoitti...

      Työn jäsenteleminen olikin pitkään meillä tapetilla. Tietoa ja kokemuksia lyötyi, mutta kaikki oli mukavana sillisalaattina ympäriinsä. Kun saimme jäsenneltyä asioita se selvensi myös omia kokemuksiamme skypestä ja sen monista mahdollisuuksista

      Marleena kirjoitti...

      Miten Luumut rakensitte tämän kokonaisuuden Skypen käytöstä ja millaiset omat kokemuksenne yhteisestä oppimisprosessistanne Skypeä hyödyntäen ovat?

      Piia kirjoitti...

      Teimme suunnitelman kehittämishankkeen toteuttamiseksi ja jaoimme eri osa-alueet ryhmän jäsenille. Jokainen työsti omaa osa-aluetta ja lopuksi liitimme kaikki yhteen. Tästä syntyi Tanjan mainitsema sillisalaatti, joka kaipasi selkeytystä. Tanja teki tässä mielestäni erittäin ison työn muokatessa sisältöä alaotsikoiden alle. Meille muille jäi kommentoinnin ja pienien korjauksien tekeminen. Yhteistyö ryhmässämme on sujunut mielestäni erittäin hyvin. Jokainen on osallistunut työskentelyyn ja tehnyt oman osuutensa. Skype on mielestäni ollut toimiva yhteydenpito väline. Olemme pystyneet ryhmänä keskustelemaan työskentelyn etenemisestä ja sopimaan työnjaosta. Olemme käyttäneet paljon myös sähköpostia, esim. liitteiden ja materiaalin lähettämisessä. Olen itse ollut erittäin tyytyväinen ryhmäämme, positiivinen fiilis on kannustanut ja motivoinut tutustumaan moniin uusiin sosiaalisen median värkkeihin. Itsenäisesti tähän tuskin olisin pystynyt.

      T.anja kirjoitti...

      Olen Piian kanssa samaa mieltä. Meillä on ollut todella mukava pienryhmä opiskeluun. Tätä kehityshanketta on työstetty, kuin oltais jo monta vuotta tehty töitä yhdessä. Itseasiassa kehityskahnkkeen työstö on kohdallamme alkanut jo opettajaopintojen alkuvaiheessa, vaikka emme sitä silloin tienneet. Aloitimme ryhmäpalaverien pidot Skypessä jo NK1 aikana. Ensimmäinen skype palaverimme oli muistaakseni alkuun Haloo, Haloo, Haloo, Onks siä ketään? Kuuleeko joku mua? Mutta lopulta olimme kaikki innoissamme onnistumisesta.

      Marleena kirjoitti...

      Omasta näkökulmastanikin katsellen arvostan sitä valtavaa yhteishenkeä, jolla olette opettajan pedagogisia opintoja tehneet. Tavoitteisuus palkitaan piakkoin todistuksella.
      Tämä kehittämishankkeen osio tuo selkeästi strukturoituna esiin Skypen mahdollisuuksia teidän kokemananne. Nopesasti pääsitte myös käsiksi blogityöskentelyyn. Opimiskokemuksenne ovat merkitykselliset tässä uuden ajan opettajuudessa.